Ta STEGET å bli med ut og gå!

Ta STEGET å bli med ut og gå!

Alfa-ambassadør og kreativ skaper, Ingeborg Sol Fure, er stadig å finne ute på tur. På instagram finner du henne under navnet @solfure, hvor hun deler spektakulær fotokunst i kombinasjon med poesi og natur. 


Sol er hellig overbevist om de positive effektene natur og bevegelse har på oss, både fysisk og mentalt. Da hun brant seg ut i 2013, fant hun nemlig veien tilbake til livsgnisten og kunsten gjennom daglige spaserturer med lav intensitet.


Her gir hun oss sine tips og erfaringer i forhold til å komme seg ut og gå!


Til tross for at menneskekroppen er skapt for bevegelse, blir vi bare mer og mer stillesittende. Vi omgir oss hjelpemidler og teknologi som gjør at aktivitetsnivået i det daglige reduseres, noe som går stygt ut over helsa vår. Å gå bare 30 minutt for dagen har vist seg å utgjøre en stor forskjell både mentalt og fysisk. For meg var det alfa-omega å få den daglige turen da jeg var syk og utbrent, selv om jeg egentlig ikke orka. Etterpå kunne jeg kjenne en lettelse over å ha klart i alle fall èn av dagens oppgaver.


Jeg begynte jeg med korte turer i nærområdet, og hadde fokus på å bare være i naturen. Der tok jeg inn sanseinntrykk som lyder, lukter og det som var vakkert å se på. Pulsklokke, musikk og konkurranseinstinkt lå hjemme. Etter hvert som funksjonsnivå, energi og glede økte, kunne jeg dra på lengre turer og legge terskelen høyere. Det endte i teltturer både sommer og vinter sammen med andre, noe jeg ikke hadde erfaring med fra før. Jeg lærte mye og fikk en mestringsfølelse på en annen måte enn jeg hadde kjent på tidligere. Dette gav mersmak, og 3 år etter at jeg ble frisk tilbrakte jeg mitt første døgn alene ute. Jeg gikk flere mil, hadde ikke telefondekning, og sov under åpen himmel. Det er en av mine beste opplevelser noen sinne. 

 


For å finne motivasjon til å gå, bør du velge metoder som du liker og som gjør dørstokkmila kortere:


Her er noen av mine beste tips:

  • Kjøp deg knallfargede turklær, som du blir glad av å ha på deg! 
  • Kle på deg turtøy med en gang du kommer hjem fra jobb, da vil underbevisstheten begynne å forberede seg på tur!
  • Ha fokus på å observere når du er ute, og skriv ned det du opplever - det gir fokus på opplevelse i stede for prestasjon.
  • Lag deg en 30 min lang favoritt-spilleliste og lytt til denne kùn når du er ute og går.
  • Lytt til en spennende lydbok som du KUN gir deg selv lov å lytte til når du er ute og går!
  • Jo høyere intensitet jo bedre, det er ikke farlig å svette litt! Prøv deg litt frem.
  • Bruk en skritteller-app på mobilen og konkurrer med deg selv eller en venn om minimum 10 000 skritt for dagen i en mnd. Finn en motiverende premie, som at taperen betaler en lunsj-date. 


Det tar ca 3 uker å endre vaner, så etter dette vil du være vant til din daglige spasertur og kanskje til og med være avhengig av denne helsebringende aktiviteten! Da kan du nyte godt av både fysiske og mentale fordeler av å gå:


Fysiske fordeler:

  • Hjernefunksjonen blir mindre svekka med årene.
  • Bedre hukommelse og oppmerksomhet.
  • Mindre risiko for hjerte- og karsykdommer.
  • Risiko for diabetes nedsettes.
  • Bedre kontroll på vektbalanse.
  • Stopper svekkelsen på skjelettet, er man mer aktiv kan man til og med styrke skjelettet.
  • Økt forbrenning av kalorier og bedre blodsirkulasjon.
  • Styrker immunforsvaret.


Mentale fordeler av å gå:

  • Økt velvære
  • Bedre søvnkvalitet
  • Forebygger depresjon



Det skulle dermed ikke råde noen tvil om at det er store helsemessige gevinster av å gå bare 30 minutt per dag. Jeg opplevde selv å kjenne både angst og depresjon slippe taket når jeg var ute og gikk. I tillegg ble kroppen sterkere og jeg sov bedre på natta.