Værhardt kystklima i Henningsvær

Ved foten av Vågakallen ligger en øygruppe som opp gjennom tiden har fått mye oppmerksomhet. Fiskeværet har helt siden 1800-tallet vært et viktig knutepunkt for Lofotfiske og har i dag blitt et velkjent turistmål. Det var klart at jeg som gående turist måtte ta turen innom Henningsvær i forbindelse med turen opp Vågakallen.

Dessverre har det vært mye vær de siste dagene med til tider stiv kuling og mye nedbør. Skydekket har ligget tett om fjelltoppene og la en stopper for min planlagte tur opp Vågakallen, litt synd jeg måtte endre planer, for veldig mange har anbefalt meg å ta turen opp på fjellet på 942 moh. Jeg får ha det til gode og la det være nok en god grunn til å komme tilbake til Lofoten så snart som mulig.

Kartbladet fra "Lofoten på langs" er faktisk med i sekken. Vi gikk fra Å til Rafsundet og lokalbefolkningen sa den gang at de aldri hadde hørt om noen som hadde gjort det samme. I ettertid har jeg fått med meg fler som har tatt denne turen.

For to år siden gikk jeg Lofoten på langs med Johannes Ødegård. Med litt tidspress måtte vi gå rett forbi Henningsvær, fordi turen innom øysamfunnet ville tatt oss en ekstra dag med marsj. Det er moro å se tilbake på bilder fra turen, og mimre tilbake om alle stedene vi fikk sett, folkene vi møtte og de valgene(av og til dumme) vi tok på turen. Jeg ser nå at vi skulle lagt inn den ekstra dagen, for å besøke Henningsvær er virkelig verdt de ekstra km´erne fra E10.

Mange sykler Lofoten på langs, men det er få som går hele stykket. Når man går blir man kjent på en helt annen måte. Man legger merke til de minste ting og et eneste hus kan fange oppmerksomheten i veldig mange minutter. En helt annen opplevelse enn å suse forbi på sykkel eller i bil.

Da jeg ankom Henningsvær på onsdag lå skylaget lavt og det var umulig å se Vågakallen. Det ble derfor noen rolige kontordager i Henningsvær, med håp om at været skulle bli godt nok til at jeg kunne bestige Vågakallen.

Jeg tok meg noen gåturer rundt mellom husene i Henningsvær og kjente på stemningen. Til tross for ruskeværet var folk i godt humør og mange vandret rundt i de koselige gatene.

Henningsvær byr på masse historie og særlig når det kommer til fiske. Her har folk vært bosatt i mange hundre år og på grunn av tettstedets plassering med hav på alle kanter har det vært et naturlig knutepunkt for Lofotfiske.

Nå som det ikke er sesong for tørking av fisk får jeg nøye meg med synet av fiskehesjer uten fisk. De mange hesjene setter likevel sitt preg på landskapet og etter min mening er de med på å pryde det flotte kystsamfunnet.

Nord-Norsk klatreskole hadde en veldig koselig kafe i Henningsvær. Det var også mulig å overnatte der - anbefales!

EN STK FORKJØLET EVENTYRER

I det jeg endelig ble kvitt matforgiftningen og begynte å få tilbake kreftene kom forkjølelsen sigende. Da været var som det var, trakk jeg inn i gatene og fant meg ly for natten. Jeg hadde blitt anbefalt å sjekke ut Klatrekafeen i Henningsvær og overnattet der, i påvente av bedre vær.

Mens uværet herjet utenfor var det godt å sette seg ned her, ta en kaffe og planlegge hva jeg skulle finne på i Henningsvær.

Jeg var heldig å få mange gode tips til turer jeg kunne gå i Henningsvær-området og særlig fristet det å komme litt opp i høyden for å få utsikt over øygruppen. Dessverre lå skylaget som dekket Vågakallen så lavt at også Festvågtinden var dekket av skyer, men med is i magen ventet jeg på at skyene skulle lette, noe de omsider gjorde i går ettermiddag. Sekken var pakket og klar, så det tok ikke mange minuttene før jeg var på vei mot fjellet.

Festvågtinden er på 541 moh og er enkel å bestige. En perfekt ettermiddagstur!

Man går opp en steinrøys, men det er likevel lett å ta seg frem. I områder med store stein er merkingen god og når man kommer litt opp i høyden er det bare å følge en svært markant sti som tar deg opp til toppen.

Jeg fikk sterk og kald vind på toppen. På dette bildet ser man hvor mye krefter det er i vinden som treffer Henningsvær

Fra Festvågtinden får man nydelig utsikt over Henningsvær. Om du er i Henningsvær og er på utkikk etter en tur, vil jeg anbefale å ta turen opp på Festvågtinden.

Naturen er mektig. Særlig liker jeg synet av bølgene som skyller inn over de mange holmene.

Her er sporet fra min tur fra Klatrekafeen til Festvågtinden og tilbake. Turen kom på 7,3 km.