Det føles ut som om jeg jaktet elg på Hadeland i går, men tiden flyr og jeg har forflyttet meg en god del km lenger Nord, nærmere bestemt til Bodø og Nordland. Jeg har vært i byen noen ganger tidligere, og så langt ikke opplevd annet enn godværsdager. Da kjennes det godt at jeg har værgudene på min side også denne gangen. Jeg har fått et nydelig høstvær! Før ferden gikk inn i Saltfjellet fikk jeg presset inn turer til Keiservarden og Finnkonakken. Når solen skinner sitter jeg ikke på latsiden - ikke det at jeg gjør det når det regner heller da.

Utsikten over Bodø fra Keiservarden.

Keiservarden by night

I Bodøs bakgård ligger Keiservarden(366 moh). Turen opp vil jeg si er enkel og kort, men det er absolutt en veldig fin tur. Fra mine år i Bergen har jeg blitt veldig glad i å gå bynære toppturer på kveldstid. Det er noe spesielt med det å sitte der i mørket og se ned på alle lysene fra hus, bil og båt.

Fra Keiservarden i Bodø får man ikke den eksepsjonelle utsikten over byen sånn som man får fra byfjellene i mange andre norske byer, men til gjengjeld føler man at man er langt ute i naturen. At turen opp ikke tar mer enn omtrent tre kvarter gjør Keiservarden til en ideell tur for småbarnsfamilier eller andre som raskest mulig vil komme seg bort fra byens kjas og mas.

Keiservarden er dessuten en flott plass å se det nordlyset man ikke får sett nede i byen;)

Jeg sover oftest i telt og denne kvelden var intet unntak. Jeg hadde med meg lokalfolk til Keiservarden og de fant en nydelig teltplass på en strand ikke langt unna.

Disse glade jentene, Runa og Aina, var med på tur. Begge var godt kjent med turmulighetene i nærområdet og de anbefalte meg Finnkonakken som da ble min neste tur.

Aina jobber som Naprapat i Naprapatlandslaget Bodø. Etter snart 4 måneder som ALFAs Eventyrer var det på tide å få knekt litt på leddene og masert ømme muskler. Kan virkelig anbefale å ta turen innom om du sliter med skader eller trenger en sjekk!

Nå er bena klare for mange nye km, høydemetre og eventyr!

Jeg tok like gjerne med meg sakene mine og gjorde meg klar for en natt på toppen.

Finnkonakken - den perfekte ettermiddagstur

En halvtimes kjøring utenfor Bodø ligger en topp på 518 moh. Turen til toppen tar deg forbi vakre vann og gjennom småkupert terreng. Det er en tur som byr på variert terreng til tross for den korte lengden.

Turen opp startet med vandring i høstkledd skogsterreng langs et lite vann. Virkelig idyllisk!

Terrenget var noe kupert, men med den fine utsikten var det bare bra at det var noen bakketopper  der jeg stoppet for å trekke pusten og gikk sett med tilbake over det flotte landskapet.

Solen går ned tidlig om dagen. Rundt kl seks er solnedgangen! Jeg rakk ikke komme meg til toppen før kl seks, så min tur til den 518 meter høye toppen strakte seg over to dager.

Teltet var med meg i sekken, men da flere Snapchatbrukere anbefalte meg å sove under åpen himmel ble det en natt der jeg nesten ikke fikk sove på grunn av nordlyset som danset på himmelen rett over meg denne lørdagskvelden. Jeg valgte å spise resten av chipsen mens jeg nøt synet, fremfor å åle meg ut av soveposen for å ta bilder(beklager det, men noen øyeblikk må bare nytes)

Neste morgen tok jeg med meg kameraet og gikk til toppen. Nok en dag med blå himmel og sol. Bedre vær kan man nok ikke ha på en topp som dette.

Dette er en topp enhver Bodøværing burde ha gått. Den er enkel og lett tilgjengelig, men samtidig en fin tur med nydelig utsikt.

Jeg har den siste uken vært i Saltfjellet. Mobildekning har for meg vært helt fraværende så har blitt litt lite updates fra denne karen i det siste. Men jeg kan si så mye at jeg har slappet godt av i fjellheimen! Blogginnlegg kommer snart.

Oversiktskart over de to turene.

Spor fra Keiservarden. Tur/retur ble det 8,5 km.

Spor fra Finnkonakken. Tur/retur ble det 8,7 km.