• Torstein Dahl, Eirik Lund Røer

Alfa i Oslo laget hovedsakelig barnesko og skolesko de første årene. I kortere perioder vet vi at det også ble laget damesko. Etter nyetableringen i 1956 bestemte imidlertid ledelsen i Alfa seg tidlig for å satse på skistøvler. I første omgang ble Alfas produksjonsmetode for lettere skotøy, veltsøm, tilpasset for skistøvler, men dette viste seg snart å gi dårlig mulighet for å utvikle en framtidsrettet skistøvel. Det ble da valgt å prøve gummivulk. Alfa var alene i verden om å bruke denne metoden på skistøvler, så det måtte bli en del nyskapende virksomhet.

Kostbart utviklingsarbeid

Den første utfordringen var å finne en lærtype som gummien festet seg til ved direkte påvulking. Vegetabilsk garvet fettlær festet seg ikke til påvulket gummi. Det ble derfor utviklet en ny type lær basert på kromgarving. Utviklingen kostet mye arbeid og penger, men nå hadde man et produkt og en fabrikasjonsmetode som etter hvert skulle vise seg å bli en suksess. Alfa fortsatte å være alene i verden om å produsere skistøvler med gummivulk-såle.

Da Alfa startet sin produksjon av skistøvler var tåbindingen på ingen måte enerådende for turski. Det fantes heller ingen standard for bredde og tykkelse på sålene, og tåjern og såler måtte tilpasses individuelt til hverandre. For forbrukerne var det en stor nyvinning da Alfa kom med direkte påvulkede gummisåler med standardmål. Standarden kom til å hete Nordic Norm 77 mm, og er forgjengeren til det vi i dag kjenner som NNN-binding.

Bindingsrevolusjon

Ved starten av 1980-tallet kom franske Salomon med en helt ny løsning av bindingsproblemet. Denne systembindingen (SNS) krevde en liten metallbøyle innstøpt foran på sålen. Alfa laget sine første racingstøvler med denne bøylesålen i 1982. I 1985 presenterer Rottefella den bindingstypen som får betegnelsen NNN. Sigmund Hamar i Alfa hadde en idé til utforming som han viste til Rottefella, og de kom snart opp med den første NNN-bindingen. Prinsippet hadde mye til felles med Salomons løsning, men her var bøylen erstattet med innstøpt ståltein i tåpartiet av sålen som en låsemekanisme i bindingen griper tak i. Foran sesongen 2003/2004 skiftet Alfa fra NNN til SNS på alle sine skistøvler.

På vei mot racingstøvler

De første støvlene som pekte fram mot spesielle racingutgaver var lave skistøvler med sydd 75 mm lærsåle eller gummivulk såle. Glassfiberski avløste raskt treskiene til konkurransebruk fra 1974 og utover. Snart fulgte resten av utstyret etter med lettere og mer spenstige løsninger. Den første prototypen av racingstøvler ble laget til OL 1976 i Seefeld/Innsbruck. Disse støvlene hadde en «snute» foran på sålen som passet til en spalte i bindingen.

Siden den gang har Alfas kolleksjon av skistøvler spendt over et vidt bruksområde. Alfa har fra 1990-tallet laget Norges mest solgte tur-skistøvler gjennom 12 år. Til konkurransebruk laget Alfa flere modeller av racingstøvler. De skilte seg spesielt ut på sitt Gore-Tex® fôr.

Viktige hendelser i Alfas historie

1956 Ledelsen i Alfa bestemte seg for å satse på skistøvler

1968 Alfa utvikler og introduserer Nordic Norm 75 mm vulkede såler som fortsatt er den internasjonale standarden på denne typen skistøvelsåler.

1977 Nå satses det utelukkende på skistøvler og tyngre fottøy.

Witco/Rottefella-såler (Racing Norm 50 mm) på racingstøvlene.

1979 Produksjon utenlands for første gang. Alfa Skofabrik Inc. i Canada åpnes i mars med lisensproduksjon av Alfa skistøvler.

1980 Alfa begynner med produksjon av skistøvler med Gore-Tex®.

1982 Alfa starter produksjon av skistøvler med Salomon-såle.

1984 Alfa starter produksjon av skistøvler med Witcos New Nordic Norm – NNN. Sigmund Hamar ved Alfa hadde tidlig ideer om utformingen av bindinger og såler og Alfa var med og utvikletden nye bindingen.

1989 Import fra Frankrike 2-3 år av skistøvler i beksøm.

1993 Alfa får kontrakt på levering av skistøvler til funksjonærene ved OL i 1994 på Lillehammer.

2006 Skistøvlene løftes ut av Alfa og over i et nytt selskap, A-Sport AS, som vokser raskt.

2011 A-Sport og Alfa fusjonerer og skistøvlene er tilbake i Alfa.

2014 Alfa lanserer det første konseptet med helt ny visuell identitet og med den nyutviklede og innovative Alfa Air™-teknologien.