Vår historie

Alene til Nordpolen, over de syv fjell, eller på høstjakta på Hardangervidda. Når du skal ut og gå, er ALFA det beste valget. Vi har vært med på store og små turer siden 1931, og har vært en del av nordmenns viktigste turopplevelser. Det skal vi fortsette med.

Fra barneskoprodusent til polarheltenes favoritt. Det er mye som skiller ALFA fra bedriften den var i 1931 til det den er i dag. Vi har gått Norge på langs, Canada på kryss og tvers, og gjennom Sibir – men alle seierne våre kan spores tilbake til våre røtter som barneskoprodusent. For når man skal lage sko til noen som vokser hver dag, blir man tvunget til å gjøre det samme. Det er denne lærdommen som har gjort oss eksperter på å gå, og sammen med norske friluftsfolk skal vi hele tiden ligge et skritt foran på utvikling, innovasjon og bærekraft.

ALFAs produkter har vært på det norske markedet i over 90 år. Vår visjon er "Utviklet av norsk natur”, og i dag fokuserer vi på sko til friluftsliv, ski og jakt. Vårt mål er å være verdensledende på disse områdene, og for å klare det har vi kombinert gode, norske turtradisjoner med innovativ produktutvikling.

ALFA er lidenskapelig opptatt av design, og hver detalj skal tjene formålet. Opp igjennom historien har ALFA vunnet internasjonale designpriser og viktige anbud. Militærstøvelen M/77, som ble utviklet på 70-tallet, brukes fortsatt av førstegangstjenesten i Forsvaret. Dette beviser bare at godt design varer – og ting som varer, er ikke bare bra for forbruker, men også for kloden.

Vi i ALFA lever for og av å produsere produkter som brukes i naturen, derfor må vi også ha et bevisst forhold til hvordan vi kan ta vare på den. ALFA er et Miljøfyrtårn, og derfor er vi transparente rundt våre leverandører og alle ledd i produksjonskjeden, slik at du kan gå ut i naturen med skoene våre på beina med god samvittighet.

Tidslinje

1931: ALFA blir grunnlagt av Maurice Filip Christensen som hovedaktør. “Barn må ha sko,” slo han fast. Navnet Alfa betyr den første, begynnelsen.

1932: Einar Stuhaug, som senere skal bli helt sentral for selskapet, kommer inn som medeier.

1934: ALFA produserer 1000 par sko i uka, og Maurice Filip innser at bedriften trenger større lokaler. En nærliggende skofabrikk har måttet innstille virksomheten, og ALFA flytter inn i St. Halvards gate 39 i Oslo.

1940: Omsetning og overskudd øker jevnt fremover mot krigsutbruddet i 1940. Under krigen blir skinn og andre kvalitetsmaterialer mangelvare. Allerede da var ALFA opptatt av merkevarebygging og kvalitet, og det var et bevisst valg å ikke gi krisevarene laget av papir eller torskeskinn merkevarenavnet ALFA. Sko laget av surrogat råstoffer blir dermed solgt under navnet Omega, motpolen til ALFA.

1950: Etter krigen blomstrer næringslivet på alle områder, og på det meste var det ca. 180 skofabrikker i Norge. I 1950 ble det produsert over 5 millioner par sko i Norge.

1953: Maurice Busch Christensen, sønn av Maurice Filip, starter sin egen skofabrikk i Brandbu. Han har sikret seg retten til å bruke Walt Disneys figurer i varemerke og markedsføring, og “Bambi skofabrikk” blir en suksess.

1954: Skoen som vokser, blir annonsert. Dette var en sko med et innlegg ved hælkappen som kunne tas ut ettersom barnefoten vokste. På den måten kunne skoparet utvides med en størrelse, og eieren kunne bruke skoene litt til.

1956: Einar Stuhaug overtar som eier, og ALFA flytter til Brandbu og slås sammen med Bambi. Nå blir ALFA betegnet som landets største fabrikk for barneskotøy. Samtidig bestemmer ledelsen seg for å satse på skistøvler. Som de eneste i verden produserer ALFA skistøvler med gummivulk-såle. Metoden innebærer at sålen blir formet og støpt direkte på overlæret. Selv om det er en kostbar metode, blir de nye støveltypene raskt populære, og en rekke modeller blir opp gjennom årene produsert etter denne metoden.

1957:
Jacob Ihlen blir ansatt som daglig leder for ALFA. Dette markerer starten på to tiår med økt aktivitet, og et utvalg av produkter som er langt større enn i noen annen epoke i bedriftens historie.

1965:
ALFA og Jacob Ihlen får Det norske Designcentrums pris for god industridesign for skistøvelen modell 2001. I tildelingen står det blant annet “Skistøvelen har fått verdifulle bruksmessige og estetiske egenskaper gjennom den nye metode på å forbinde gummi med lær.” For forbrukeren var det en stor nyvinning da ALFA kom med direkte påvulkede gummisåler med standardmål. Bredden var 75 mm ved piggene, og da Rottefella kom med en binding som skoene kunne settes rett inn i, uten tilpasning, var dette en verdensnyhet.

1967:
Produksjonen av marsjstøvelen M/66 for Forsvaret kommer i gang. Denne produktgruppen blir svært viktig for ALFA, fordi det er en brukergruppe som gir fottøyet store utfordringer, og erfaringen kommer til nytte ved fremstillingen av andre typer støvler.

1970: Ny designpris til ALFA og Ihlen, for langrennstøvel 1014/6014. På dette tidspunktet produserer ALFA over en halv million par skistøvler i året, og har en ledende posisjon i markedet for skistøvler. Alfa solgte 130 000 par skisko til USA og Canada årlig.

1973: Joggebølgen slo inn over Norge fra begynnelsen av 1970-tallet og i 1973 satser ALFA på en allsidig fritidssko som egnet seg godt til terrengbruk. Men, priskonkurransen ble raskt et faktum, og ALFA droppet produktet etter noen år.

1976: ALFA skofabrikk brenner natt til 22. september. Gjenoppbyggingen starter umiddelbart, og en utrolig optimisme, pågangsmot og arbeidsinnsats gjør at katastrofen blir starten på en ny og fremgangsrik periode for ALFA.

1977: Forsvaret tar i bruk marsjstøvelen M/77. Støvelen hadde lav vekt, tålte stor slitasje og trengte lite vedlikehold. Den kunne stå i vann i minst 30 minutter, og tålte hard tørking. Det ble en revolusjon innen soldatstøvler.

1980: I 1970-årene hadde skofabrikken Suveren i Halden hatt en ledende posisjon innenfor racingsko for langrenn. Da fabrikken la ned rundt 1980 tok ALFA over, og produktene blir et naturlig supplement til ALFAs egen kolleksjon.

1992: Simen og Sjur Mørdre går til Nordpolen, og blir dermed de første til å gå på ski til begge polene.

1993: Erling Kagge blir den første som går alene til Sydpolen.

1994: ALFA får betydelige oppdrag i forbindelse med OL på Lillehammer, og leveranser omfatter fottøy til funksjonærer og frivillige mannskaper. Fjellstøvlene Walk King og Walk Queen blir en suksess.

1997: Pål Olimb starter som salgs- og markedssjef i ALFA. Han blir senere daglig leder fra 2011-2023.

1999: ALFA blir kjøpt opp av det svenske selskapet Haglöfs, som ønsker å videreutvikle fjell- og turskosegmentet.

2006: Pål Olimb går ut av selskapet og starter A-sport AS. Da styret i Haglöfs ikke ønsket å satse videre på skistøvler, tar Pål med seg Alfas skistøvler i sitt nye selskap. Her bygger han opp igjen Alfa Skistøvler som et ledende merke i Norge.

2007: Haglöfs selger ALFA til Møllerfamilien.

2008: Soldatstøvelen M/77 vinner Norsk designråds Klassikerpris for god design. Uten noen nye innovasjoner har støvelen i over 30 år vært den beste allroundstøvelen for Forsvaret. Kvalitet er tidløst!

2010: ALFA mister anbudet til Forsvaret, og halvparten av omsetningen forsvinner over natta.

2010: Cecilie Skog krysser Antarktis på ski. Cecilie var den første kvinnen i verden som nådde de “tre polene”: Nordpolen, Sydpolen og Mt. Everest.

2011: A-Sport AS med Pål Olimb i spissen fusjonerer med Alfa og bringer skiskoene tilbake i selskapet. Pål Olimb tar over ledelsen i selskapet.

2012: ALFA har noen år med stor omstilling, og mange av de ansatte mister jobben. Det blir lagt en plan for hvordan det skal bli vekst og lønnsomhet i selskapet igjen.

2014: Merkevaren blir relansert, og gjør stor suksess. Ny, visuell identitet blir tatt godt imot. Skistøvlene er tilbake, og skiller seg ut med GORE-TEX i membranen. Skistøvlene er vanntette, samtidig som svette og damp slippes ut, og føttene holdes tørre og varme hele turen. Det blir en helt ny skiopplevelse med større komfort, og mindre kalde føtter.

2015: Omsetning på 50 millioner. Alfa vinner merket for God Design for skoen Lyng A/P/S fra Designrådet.

2019: ALFA Impact lanseres. Vi mener vi bør bli flinkere til å reparere tingene våre. Selv om en del av skoen er slitt ut, betyr det ikke at skoen må kastes. Alfa Impact er en håndlaget kvalitetssko hvor alle deler kan repareres, og dermed kan skoen vare livet ut.

2020: Pandemi og verden stenger ned. Men sportsbransjen er relativt motsyklisk, og Alfas beste år har vært når det har vært krise. Folk må være hjemme, slutter å reise og norsk friluftsliv er den trygge havna.

2021: Omsetter for 167 millioner kroner. Vinner tilbake anbudet fra Forsvaret.

2021: Innovasjonsprosjektet Xplore, med nye støvler og bindingssystem som er utviklet sammen med Rottefella lanseres. Kolleksjonen består av lette og stabile fjellskistøvler. Sålen er konstruert så den er vridningsstabil, samtidig som skoen kan bøyes i tåballen. Toppturteknologien har funnet sin vei til fjellskiverdenen, og dette er den største innovasjonen som er gjort innen langrennssporten på over 30 år.

2021: ALFA lanserer lavskoen Steg, som er utviklet etter ortopediske prinsipper og fotens naturlige bevegelse. Den er utviklet i samarbeid med den tidligere Nike-designeren Mike Friton, og er tilpasset ett eneste formål: å gå. Skoen vinner Scandinavian Outdoor Award “Footwear Category”.

2022: Vinterskoen “Ull” lanseres. Den rene norske ulla gjør skoene myke og komfortable å gå i, samtidig som de varmer og puster godt. Skoen vinner “Overall winner” på Scandinavian Outdoor Awards.

2023: Atle Bjerkli tar over som daglig leder. ALFA vinner «Årets produkt» med modellen Stad under utdelingen av Designindustriens bransjepriser. ALFA jobber videre med å lage kvalitetssko som tåler aktiv bruk og varer lenge. Vi ønsker å gjøre det enkelt for våre kunder å ta mer bærekraftige valg. Gjennom godt vedlikehold og mulighet for reparasjon vil du har glede av din Alfa-sko - langt inn i fremtiden.